Marzysz, by rozpocząć działalność w sektorze pozarządowym, ale nie wiesz, od czego zacząć? Inkubator jest właśnie dla Ciebie! Zaczynamy 6 listopada br. Rekrutacja do 31 października br.
Co to jest bydgoski inkubator organizacji pozarządowych?
Inkubator to wsparcie „na początek” dla organizacji pozarządowych działających od niedawna w Bydgoszczy (zarejestrowanych maksymalnie w okresie ostatnich 36 miesięcy) oraz dla osób, które planują założyć organizację w najbliższym czasie (w ciągu najbliższych 6 miesięcy).
Podczas realizacji projektu uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności potrzebne do profesjonalnego zarządzania organizacją i planowania jej rozwoju w trakcie spotkań szkoleniowych i warsztatów oraz indywidualne wsparcie ekspertów.
Inkubator to także wymiana doświadczeń, nowe znajomości oraz możliwość nawiązania współpracy, czy partnerstw w projektach. Inkubator to jedyna możliwość dla przedstawicieli III sektora w Bydgoszczy skorzystania zupełnie bezpłatnie z kompleksowego wsparcia merytorycznego „na start”.
Projekt realizowany będzie w okresie od 6 listopada do 11 grudnia 2018r. w Bydgoskim Centrum Organizacji Pozarządowych, ul. Gdańska 5.
Jakiego wsparcia możesz oczekiwać w Inkubatorze NGO?
1. Cykl 6 szkoleń merytorycznych
Uczestnicy projektu wezmą udział w cyklu 6 szkoleń. Każde z nich prowadzone będzie przez doświadczonego specjalistę w proponowanych zakresach z wykorzystaniem metod aktywnych. Każde szkolenie trwać będzie min. 4 godziny. Zajęcia będą odbywać się w godzinach 16.00 – 20.00 w Bydgoskim Centrum Organizacji Pozarządowych, ul. Gdańska 5.
Tematyka i terminy szkoleń:
I. 6 listopada (wtorek) – Co trzeba wiedzieć o organizacjach pozarządowych? (czym jest organizacja pozarządowa, rejestracja organizacji, pojęcia ważne dla organizacji wynikające z ustawy o pożytku, w tym formy prowadzenia działalności przez NGO, podstawy prawne działania organizacji). III sektor – zróżnicowane społeczeństwo obywatelskie (różne formy i aktywności społeczności lokalnych). Współpraca wewnątrzsektorowa, zrzeszenia się organizacji, federalizacja.
II. 8 listopada (czwartek) – Najważniejsze obowiązki organizacji! (czyli m.in. obowiązki księgowe organizacji, obowiązki sprawozdawcze, terminy, o których trzeba pamiętać, status OPP). Współpraca z administracją publiczną (współpraca finansowa
i pozafinansowa, partnerstwo międzysektorowe, Programy współpracy, partycypacja obywatelska, konsultacje społeczne, gremia doradcze i opiniodawcze, rady pożytku).
III. 13 i 15 listopada (wtorek, czwartek) –– Myślenie projektowe – czyli jak stworzyć dobry wniosek? (warsztat). 2-dniowe warsztaty z zakresu tworzenia projektów – logika projektowa, elementy projektu: diagnoza > cele > działania > wskaźniki rezultatów; harmonogram i budżet projektu. Projekt a wniosek.
IV. 20 listopada (wtorek) – NGO finansowanie projektów – różne źródła, różne możliwości (czyli m.in. źródła samorządowe, inne publiczne, fundusze prywatne, fundrising). Zarządzanie organizacją, w tym dywersyfikacja źródeł przychodów NGO.
V. 4 grudnia (wtorek) – Ludzie w NGO (czyli m.in. lider w organizacji, współpraca
z wolontariuszami – prawa i obowiązki organizatora wolontariatu, koordynowanie zespołem, etyka NGO, motywacja).
VI. 11 grudnia (wtorek) – Promocja NGO (czyli m.in. jak promować działania organizacji, budowanie wizerunku ngo’sa i lidera, pozyskiwanie grupy docelowej, tworzenie atrakcyjnych treści)
2. Konsultacje/Porady/Mentoring
Uczestnicy projektu będą mieli możliwość po każdym szkoleniu
(po wcześniejszym umówieniu się) skorzystać z indywidualnej konsultacji
z naszym trenerem i uzyskać poradę w zakresie materiału omawianego na szkoleniu. Oferujemy także możliwość skorzystania z porady eksperta z danego obszaru (księgowego, prawnika, specjalisty z zakresu pisania wniosków).
Zasady uczestnictwa!
1. Jedno miejsce przypada na jedną organizację – w danym szkoleniu może wziąć udział tylko jedna osoba z organizacji (jeżeli zgłoszona osoba nie może wziąć udziału w jednym ze spotkań – może ją zastąpić inny przedstawiciel danej organizacji)
2. W poszczególnych szkoleniach mogą uczestniczyć różne osoby z danej organizacji (w zależności od przydatności tematyki szkolenia, zainteresowań czy pełnionej funkcji w organizacji)
3. Przedstawiciele organizacji muszą wziąć udział w minimum 5 z 6 szkoleń. Nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch spotkaniach szkoleniowych skutkuje wykluczeniem organizacji z projektu.
4. Planowana nieobecność na szkoleniu musi być zgłoszona min. 2 dni przed szkoleniem – każde miejsce jest cenne, być może skorzysta ktoś inny.
5. Udział w projekcie jest bezpłatny.
Kto może wziąć udział w Inkubatorze?
Przedstawiciele organizacji zarejestrowanych w ciągu ostatnich 36 miesięcy oraz osoby, które planują założyć organizację pozarządową w ciągu najbliższych 6 miesięcy.
Jeżeli akceptujesz zasady uczestnictwa, aplikuj do Inkubatora NGO!
Warunki udziału:
Wypełnienie formularza rekrutacyjnego i przekazanie go do Zespołu ds. Wspierania Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu w Urzędzie Miasta Bydgoszczy w formie elektronicznej na adres e-mail: agnieszka.cwiklinska@um.bydgoszcz.pl w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 października 2018 roku. Formularze, które wpłyną po wyznaczonym terminie nie będą rozpatrywane.
Złożenie deklaracji udziału w całym projekcie (udział w min. 5 z 6 szkoleń),
Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej zawierającej komponent dotyczący przyszłości organizacji po zakończeniu projektu,
W przypadku zgłoszenia się większej ilości chętnych niż ilość dostępnych miejsc rekrutacja zostanie przeprowadzona na podstawie przesłanych aplikacji przez Zespół ds. Wspierania Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu.
W razie pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z panią Agnieszką Ćwiklińską z Zespołu ds. Wspierania Organizacji Pozarządowych: agnieszka.cwiklinska@um.bydgoszcz.pl
Uczestnicy pierwszej edycji inkubatora NGO z 2017 r.